1. A mesterképzési szak megnevezése: művészeti instruktor (Arts Communication)
2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése:
- végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat
- szakképzettség: okleveles művészeti instruktor
- a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Arts Communication Expert
3. Képzési terület: művészetközvetítés
4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok:
4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe:
a művészetközvetítés és a művészet alapképzési szak.
4.2. A 9.3. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban figyelembe vehető:
a társadalomtudomány és a bölcsészettudomány képzési terület alapképzési szakjai.
4.3. A 9.3. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá:
A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti zeneművészetiszakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad.
5. A képzési idő félévekben: 4 félév
6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
- a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék);
- a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 20 kredit;
- az intézményen kívüli összefüggő gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 2 kredit;
- a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit.
7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 21/0215
8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák
A képzés célja művészeti instruktorok képzése, akik átfogó elméleti és gyakorlati ismeretekkel, valamint széleskörű nemzetközi kitekintéssel rendelkeznek a művészetek komplex, integratív jellegű közvetítése, a művészet értő befogadásának elősegítése és az érzelmi intelligencia művészetközvetítéssel történő fejlesztése terén. Választott specializációjuknak megfelelően képesek átlátni, megtervezni, megszervezni, összefogni, irányítani és lebonyolítani olyan tevékenységeket a művészeti és kulturális élet különféle színterein, amelyek vizuális, illetve előadó- művészeti területekhez tartozó tevékenységek társadalmi közvetítésére irányulnak.
Alkalmasak arra, hogy művészetközvetítői feladataikat önállóan, illetve művészeti, bölcsészet- vagy társadalomtudományi területen képesítést szerzett szakemberek egyenrangú szakmai partnereként, csoportmunkában is végezzék Magyarországon és az európai kulturális térség más országaiban. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
8.1.1. A művészeti instruktor
a) tudása
- Átfogó és rendszerezett ismeretekkel bír a művészetközvetítés komplex tevékenységi formáihoz kapcsolódó tágabb kulturális összefüggésekről.
- Széleskörű, a gyakorlatban is jól hasznosítható ismeretekkel rendelkezik a művészetközvetítés feladatköreihez tartozó valamennyi vizuális és előadó- művészeti területről.
- Kiterjedt, részletekbe menő ismeretekkel rendelkezik a tevékenységével kapcsolatos társadalmi és kulturális-művészeti jelenségekről, azok összességét, valamint speciális vonatkozásait egyaránt tekintve.
- Jól ismeri a kulturális intézményrendszer felépítését és jellegzetességeit, továbbá rendelkezik az integratív művészetközvetítői feladatok elvégzéséhez kapcsolódó szervezési és kulturális ismeretterjesztési tudással.
- Biztosan eligazodik a művészetközvetítés kommunikációs feladataiban, ismeri a fontosabb információbázisokat és az információszerzési forrásokat.
- Alapos ismeretei vannak a művészetközvetítés összetett feladatrendszerének teljesítéséhez szükséges munkafolyamatokról, az azokhoz kapcsolódó infrastrukturális, technikai, informatikai és anyagi, gazdasági igényekről.
- Tudás- és ismeretanyaga, elsősorban a kortárs művészeti tendenciák megfigyelése és befogadása érdekében, folyamatosan megújítható, bővíthető és formálható.
- Általános, interdiszciplináris jellegű művészetközvetítői tudása mellett mélyreható, rendszerezett és részletekbe menő szakmai ismeretekkel bír legalább egy olyan művészeti ágban, amelynek közvetítését kiemelt, specializációs területként választotta.
- Magas szintű esztétikai és kommunikációs érzékkel rendelkezik, ismeri és betartja az etikai és a szerzői jogi normákat.
- Megfelelő szaknyelvhasználatot és akadálytalan verbális, illetve írásbeli kommunikációt biztosító idegennyelv-ismerettel rendelkezik, legalább egy európai nyelv tekintetében.
b) képességei
- Képes a művészetközvetítés feladatköreihez tartozó, valamennyi vizuális és előadó-művészeti területre vonatkozó ismereteit a gyakorlatban is magas színvonalon alkalmazni.
- Az integratív szemléletű művészetközvetítés terén megszerzett átfogó, interdiszciplináris jellegű tudását alkalmazni képes új megközelítést igénylő, illetve váratlanul előálló vagy kritikus helyzetekben egyaránt.
- A kulturális intézményrendszer komplex módon történő szemlélete révén tudását az adott feladathoz kapcsolódó szakmai elvárásoknak megfelelően képes alkalmazni, akár eltérő intézményes keretek között is.
- Önállóan vagy csoportosan végzett művészetközvetítői tevékenysége során képes a hatékony együttműködésre és kommunikációra, a konfliktuskezelésre, a társszakmák képviselőivel, szakértőkkel és a munkafolyamatok egyéb résztvevőivel való konstruktív párbeszédre.
- A csoportmunkában, szem előtt tartva a művészeti alkotás vagy előadás megvalósulásának, illetve bemutatásának elsődlegességét, képes az alkalmazkodó részvételre.
- A munkafolyamatok tervezése, szervezése, lebonyolítása során az egyes munkatársainak szóló aktuális instrukciókat képes megfelelő szaknyelven és kellő tömörséggel megfogalmazni.
- Képes felmérni az általa a befogadók felé közvetítendő művészeti előadás vagy alkotás célközönségét, és az előadó, illetve az alkotó koncepcióit ennek megfelelően szolgálni.
- Képes felmérni tevékenységének infrastrukturális és anyagi szükségleteit, a közvetített alkotások vagy előadások megvalósításának feltételrendszerét, és ennek tudatában elősegíteni a szükséges művészeti folyamatok megvalósulását.
- Magas színvonalon és kompetensen képes használni a közvetítői és befogadói folyamatokhoz kapcsolódó technikai és informatikai eszközrendszert.
- Szakmai tudáshoz méltó módon képes a művészeti és kulturális élet különféle színterein az általa kiemelt, specializációs területként választott szakterületen megtervezni, megszervezni, összefogni, irányítani és lebonyolítani különféle rendezvényeket.
- Művészetközvetítő tevékenysége valamennyi helyzetében alkalmazni képes az adott helyzetre vonatkozó, megfelelő etikai normákat, továbbá átlátni és betartani a szerzői jogi normákat.
- Legalább egy európai nyelven képes a kötetlen, szóbeli, illetve a megfelelő írásos kommunikációra, beleértve a szaknyelvhasználatot.
c) attitűdje
- Rendszeresen figyelemmel kíséri a művészetek társadalmi közvetítésével kapcsolatos új ismereteket, projekteket, módszereket, arra törekszik, hogy megszerzett ismereteit beépítse komplex művészetközvetítő munkájába.
- Aktívan keresi az együttműködést a művészeti ágak és szakterületek szereplőivel, interdiszciplináris projekteket kezdeményez, közvetítő tevékenységét integratív szemlélettel végzi.
- Érzékenyen reagál a különféle művészeti alkotások, előadások iránti, gyakran változó társadalmi elvárásokra, egyensúlyra törekedve az igényeknek történő megfelelés és a különböző közösségek esztétikai normáinak aktív alakítása között.
- Toleráns, empatikus kapcsolatra törekszik szakmai partnereivel, munkatársként elősegíti saját és csapattársai fejlődését, partnereinek véleményére, javaslataira nyitott.
- Kompromisszumkész, az értékek különbözőségét tiszteletben tartó és mások elé is példaként állító munkatársként dolgozik, elkötelezetten a felmerülő problémák kezelésére, a különböző szempontok kölcsönös elfogadására.
- Művészetközvetítő tevékenysége során kiemelten elkötelezett a bemutatandó művészeti alkotás vagy előadás iránt, és törekszik annak érdekeit minden tekintetben érvényesíteni.
- Nyitott szűkebb és tágabb társadalmi környezete társadalmi problémáira, törekszik azokat a művészet eszköztárával, az érintettek aktív bevonásával feldolgozni.
- A művészeti alkotások és előadások társadalmi közvetítésére irányuló munkafolyamatban a motiváltság és a kreativitás jellemzi.
- Figyelemmel kíséri a kortárs művészeti irányzatokat és tendenciákat, ambicionálja azok minél szélesebb körben történő megismertetését, ugyanakkor egyformán nyitott a hagyományos és az új megközelítést hordozó művészeti alkotások, előadások iránt.
- Választott specializációs területén való tájékozottságát folyamatosan frissíti, fejleszti és mélyíti, a szakterületén megjelenő új ismeretek iránt érdeklődő, befogadó hozzáállást tanúsít.
- Folyamatosan tájékozódik a művészeti alkotások és előadások célközönségének kiválasztása érdekében, illetve törekszik a művek hozzájuk történő eljuttatására.
- Ismereteit naprakész szinten tartja, a művészetközvetítés feladatköreihez tartozó vizuális és előadó-művészeti területek rendezvényein, valamint a művészeti közélet egyéb eseményein történő rendszeres részvétellel.
- Tevékenységét magas hivatás- és értéktudattal, az etikai és a szerzői jogi normákat szem előtt tartva, azok iránt elkötelezetten végzi.
- Tudatosan és kiemelten törekszik kommunikációs ismereteinek, tudásának fejlesztésére, anyanyelvén és idegen nyelveken egyaránt.
- Tevékenységét magas szintű környezet- és egészségtudatosság jegyében végzi.
d) autonómiája és felelőssége
- Önálló, komplex művészetközvetítői koncepciót alakított ki a művészetek társadalmi közvetítéséhez kapcsolódó valamennyi, vizuális és előadó-művészeti területre vonatkoztatva.
- Saját, interdiszciplináris indíttatású művészetközvetítői elképzeléseinek megvalósításában kezdeményező szerepet vállal és egyéni, ám felelős döntéseket hoz.
- Döntéseit autonóm módon, de a művészetközvetítői munkafolyamatban közreműködő alkotó- és előadó-művészekkel folyamatosan konzultálva hozza meg, annak érdekében, hogy az adott alkotás vagy előadás megfelelő színvonalon kerüljön bemutatásra.
- A művészeti alkotások és előadások célközönségének kiválasztását, a művek hozzájuk történő eljuttatását önálló kezdeményezések és döntések meghozatalával végzi, fokozott felelősséget érezve a közönségnevelésért.
- Önállóan, egyéni kutatómunkájával is elősegíti a művészi alkotások és előadások jobb megismerése, megértése érdekében bemutatandó háttérinformációk, magyarázatok eljuttatását a befogadókhoz.
- Az új megközelítéseket hordozó, kortárs művészeti alkotások, produkciók társadalmi megismertetését és megértetését önálló kezdeményezésekkel, felelős döntések útján segíti elő.
- Választott specializációs területén szerzett, magas szintű szakmai tudására építve nagyfokú döntéshozatali autonómiát tudhat magáénak, amely az adott szakterület művészetközvetítési munkafolyamatainak felelősségteljes összefogására és irányítására is alkalmassá teszi.
- Felelősséget vállal az etikai és szerzői jogi normák betartásáért, egyéni és közösségi munkájában egyaránt.
9. A mesterképzés jellemzői
9.1. Szakmai jellemzők
9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:
- művészettudományok (elméleti és gyakorlati ismeretek, a művészetközvetítéshez kapcsolódó, vizuális és előadó-művészeti területeken) 14-32 kredit;
- a komplex művészetközvetítés elmélete és gyakorlata 14-32 kredit;
- kommunikációs ismeretek 10-16 kredit;
- integrált művészeti projekt gyakorlat 5-10 kredit;
- társadalomtudományok 10-16 kredit;
- gazdasági, jogi ismeretek 10-16 kredit.
9.1.2. A képző intézmény által a vizuális és az előadó-művészetek szakterületein ajánlott választható specializációk kreditaránya a képzés egészén belül 24-60 kredit.
Választható specializáció: zeneművészet
9.2. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat a felsőoktatási intézmény tantervében meghatározott, külső helyre, illetve belső termekre, próbatermekre, szaktantermekre, stúdiókra szervezett művészeti instruktori gyakorlat, amelynek kreditértéke 2 kredit.
9.3. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei
A mesterképzésbe való belépéshez a korábbi tanulmányok szerint szükséges minimális kreditek száma 60 kredit a művészetközvetítői alapismeretek, az esztétika, a művészettörténet, a kommunikáció területéről.
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató a korábbi tanulmányai alapján ezekből legalább 30 kredittel rendelkezzen. A hiányzó krediteket felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni.