Bárdos Lajos Leánykar

Művészeti vezető: Szabó Dénes

bardosbpA kórus 1975-ben alakult a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatának hallgatóiból Szesztay Zsolt (1935-2007) karnagy, tanszékvezető tanár vezetésével. Az együttes intenzív próbamunkával jelentős repertoárt alakított ki, Szesztay Zsolt több mint három évtizedes kórusvezetői irányítása alatt folyamatosan műsoron tartotta Bartók Béla és Kodály Zoltán, valamint Bárdos Lajos leánykari és nőikari kompozícióit. Az együttes 1978-ban, működésének 3. évében I. díjat nyert a Debreceni Bartók Béla Nemzetközi Kórusversenyen. Ezt követően minden évben felléptek rangos magyarországi és európai koncerttermekben, de jelen voltak a debreceni kórusfórumokon és a hajdúsági, szabolcsi kistelepülések rendezvényein is. A sikeres fellépések kijelölték a kórus helyét a magyar kóruséletben: az együttes az 1980-as évek közepére az ország egyik legjelentősebb leánykarává vált. 1987 óta viseli a kórus Bárdos Lajos nevét.
Rendszeres résztvevői voltak magyar és nemzetközi kórusversenyeknek és fesztiváloknak, melyekről az első három évtized alatt közel 50 díjjal, köztük 4 nagydíjjal és 15 első díjjal tértek haza. A kórus a kezdetektől feladatának tekintette a kortárs magyar zeneszerzők műveinek bemutatását, terjesztését. Szesztay Zsolt irányítása alatt 15 komponista 44 új kórusművét mutatták be. A karnagy előadóművészi munkáját Artisjus-díj, Liszt-díj és Kodály-díj adományozásával ismerték el.
Az együttes magját a Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés tanszék hallgatói alkották és alkotják ma is, de énekelnek benne más tanszakos és már végzett hallgatók is. A kórus az intézmény karvezetőképzésében mindig jelentős szerepet vállalt, a kórusvezetésre készülő tanárjelöltek kargyakorlatukat, évente többen pedig diplomakoncertjüket a Leánykarral teljesítik.
A kórus állandó közreműködője Duffek Mihály zongoraművész, aki az intézmény vezetőjeként is jelentősen segíti az együttes munkáját.
Szesztay Zsolt halála után Szabó Soma, majd Török Ágnes vezette az együttest, 2009 óta pedig Ordasi Péter irányítása mellett folytatódik a művészi és pedagógiai munka.
A tanszék belső arányainak változása, a férfihallgatók létszámának növekedése miatt kisebb lélekszámú, de képzettségük alapján magas színvonalú kórusmunkára alkalmas hallgatókból áll jelenleg az együttes. Szándékuk megőrizni a kórus alapításakor kijelölt irányt: a 20. századi magyar klasszikusok, Bartók, Kodály és Bárdos műveinek műsoron tartása mellett az új magyar kórusok bemutatását és terjesztését.
A leánykar rendszeres szereplője az évente megrendezett Bárdos Szimpóziumoknak, a Hajdú-Bihar megyei Zenei Egyesület rendezvényeinek. A kórus a karvezetőképzés egyik műhelyeként időről időre lehetőséget ad az ifjú karvezetők és karvezetést tanuló hallgatók nyilvános bemutatkozására, záróvizsga-hangversenyének megvalósítására. A kórust vezényelhette az utóbbi években többek között Duffek Ildikó, Sándor Bence, Szűcs Magdaléna, Veres Anett és Mike Ádám.
A versenygyőzelmek is folytatódtak, a VI. Kodály Zoltán Magyar Kórusversenyen (Budapest, 2012) két első helyezést ért el az együttes. Rangos fellépéseik voltak többek között Szegeden Kocsár Miklós szerzői estjén (Vántus István Kortárszenei Napok, 2013), Budapesten Kodály műveivel (KÓTA központi rendezvénye a Zeneakadémián, 2013), Nagyváradon Csemiczky Miklós Missa brevisének a szegedi Bartók Béla Nőikarral közös előadásán (Szent László székesegyház, 2014).
Az utóbbi időszak bemutatói: Mohay Miklós: Három szent ének I-III. (egyneműkar) Kádár Ferenc versére (2011, 2012), Szőnyi Erzsébet – Weöres Sándor: Öröklét (2015)
Ordasi Péter tanári munkájáért 2010-ben Artisjus-díjat, karnagyi tevékenységéért 2015-ben Liszt-díjat kapott.

 

 

Frissítés dátuma: 2017.07.04.