1. A családi szubkultúra és a tanulók iskolai teljesítményének, továbbtanulási motivációjának, pályaválasztásának összefüggései
2. A marginalizálódás veszélyei és annak társadalmi háttere, tudományos háttere
3. Tegyük fel, hogy Önt többen le akarják beszélni a tanári pályáról. Vélhetőleg mivel érvelnének, és Ön milyen ellenérveket tudna felsorakoztatni?
4. A 21. század iskoláinak választ kell adniuk a megváltozott családi és iskolai szocializációs folyamatok eredményeire. Ön szerint melyek ezek a változások és milyen új feladatai adódnak ennek következtében az iskolának?
5. Ön szerint milyen az “ideális” tanár? Mely személyiségjegyekkel, képességekkel rendelkezzék a tanár? E tulajdonságok fejleszthetők-e, vagy e mesterségre “születni” kell?
6. Mostanában egyre több az iskolában lejátszódó agresszív cselekedet (zaklatás, erőszak). Mit gondol, mik lehetnek ennek okai?
- Ir.: Buda Mariann (2015): Az iskolai zaklatás – a kutatások tükrében
- Agresszió: EDUCATIO 1999/4.
- Veszélyes iskola: EDUCATIO 2008/3.
7. Vesse össze eddigi iskolai tapasztalataival a tanulmányban leírtakat a tanárok és a szülők kapcsolatának problémáiról!
A tanári mesterképzésben a felvételi vizsga beszélgetés lesz a témakörök valamelyikéből, amelyre a megadott szakirodalom alapján készülhet fel.
A beszélgetés megindítását elősegítheti, ha “hoz”, azaz ajánl egy iskolai esetet/szituációt, amelyet elemez/értelmez (szóban) a szituációban megjelenő pedagógiai probléma nézőpontjából.